Utbildningar

Hur ska man

BÖRJA?

Första steget till körkortet är att ansöka om körkortstillstånd. Det kan du göra genom att fylla i blanketten här nedan:

Denna ansökan behöver du komplettera med ett synintyg som du kan göra hos en optiker. Synintyget är giltigt i 2 månader!

INTENSIVUTBILDNING

Vi har individanpasssade intensivutbildningar dvs. vi planerar utbildningen utifrån dina förutsättningar och möjligheter att köra lektionerna. tex. visa vill köra två gånger per dag, visa varje da och andra mer sällan. Vi har flera olika intensivpaket:

1.. med 10 körlektioner, teoripaket, riskettan halkbanan och 60 min uppvärmning för dig som har en del erfarehet av att köra bil

2.. med 20 körlektioner för dig som har kört bil länge sedan eller då och då

3. med 30 för dig som aldrig kört bil tidigare.

För att utbildningen ska gå så smidig som möjligt boka prov genom länken nedan, boka sedan en intensivkurs med bestämda veckoutbildningar nedan!

Observera att köpta paket har en gilltighetstid av 1 år!

UPPKÖRNING

Trafikverket ställer ganska höga krav för att du ska klara en uppkörning. Både teorin och uppkörningen behöver du vara väl förberedd på. För att vi ska boka in dig på prov genom trafikskolan vill vi att du har uppfylt följande krav: trafikläraren ska ha godkänd dig på samtliga moment i utbildningsplanen, du ska bli godkänd vid teoriprover i våra tester och du ska genomföra och bli godkänd på en utbildningskontroll som du gör med utbildningsledaren eller med en annan lärare här i trafikskolan! Kostnader för lån av bil vid provet tillkommer! Privat prov kan du välja att boka själv när som helst på trafikverket genom att logga in på deras hemsida!

AUTOMAT

Om du väljer att ta körkort på automat slipper du mycket av manövreringen. En automatväxlad bil startar direkt med ett mjukt gaspådrag, den växlar själv när den känner att det är dags och istället för att tänka på växeln koncentrerar man sig mer på trafiken. Det blir därför mycket lättare att lära sig att köra bil.

RISKETTAN

Riskettan är en obligatorisk utbildning. Den handlar om alkohol, droger och andra risker i trafiken. Kursen håller vi i skolans lokaler och den brukar ta ca 220 min inkl. rast med fika. Efter utbildningen rapporterar vi elektroniskt till transportstyrelsen om genomförd utbildning.

INTRODUKTIONSUTBILDNING

HANDLEDARUTBILDNING

Om du skall övningsköra privat måste du och din handledare gå igenom en introduktionsutbildning på minst tre timmar innan du och din handledare kan blir godkända av Transportstyrelsen och innan ni får börja övningsköra. I vår trafikskola annordnar vi handledarutbildningar. Kursen tar ca 220 min. inkl. raster med fika. Efter utbildningen rapporterar vi elektroniskt till transportstyrelsen om genomförd utbildning.

RISKTVÅAN

HALKBANA

Halkkörningen sker i slutet av din utbildning då du obehindrat och självständigt kan framföra bilen i såväl stadstrafik som landsvägskörning. Det finns möjlighet att boka halkbanan varje dag beroende på vilket ställe man väljer att gå till. Vi sammarbetar med Gillinge och Bromma halkbana.

Kursens längd: 3,5 – 4,5 timmar

Avgift: från 2000 kr. (kan variera på olika orter och om det är vardag eller helg)

Viktigt: För att inte förlora din bokade plats behöver du legitimera dig vid kurstillfället med giltigt ID-kort eller pass och vara i god tid framme.

KÖRLEKTIONER

Lektionerna anpassas efter elevens tidigare kunskaper och planeras i samråd med eleven - allt för att man ska känna sig så trygg som möjligt.

Har du till exempel aldrig kört förut börjar ni med att du får lära känna bilen och manövrera den. När du lärt dig detta kommer du att fortsätta köra i varierad trafik under skiftande förhållanden.

Du kommer öva och uppleva en mängd olika situationer i trafiken för att få förutsättningar att klara av spelreglerna i trafiken. Det gör du genom att övningsköra. Det är många olika moment som du ska öva. Allt från att starta, stanna och växla till att planera och genomföra en vänstersväng på landsväg i rusningstrafik.

Kunskaperna du får genom övningskörningen behöver du för att kunna hantera de situationer och problem som du ställs inför i trafiken.

Viktigt att tänka på!

Bokning sker via hemsidan. Förskottsbetalning gäller.
OBS! Avbokning av riskettan, handledarutbildningen och halkbanan ska ske senast 7 dagar innan kurstillfället, och avbokning  av körlektioner ska ske senast vardagen innan innan kl. 12:00, annars debiteras full avgift. Endast sjukintyg gäller vid sen avbokning. Körlektioner är giltiga i 1 år. All erlagt avgift gäller i 1 år. Ej återköp på teori, teoriböcker och onlinefrågor!